کیوسک خود سرویس در بسیاری از مشاغل بزرگ و کوچک به ابزاری ثابت تبدیل شده است. در فرودگاه، سوپرمارکت، بخش گردشگری، بانکداری یا مراکز درمانی راهکارهای دیجیتال ساینیج کار مشتریان و صاحبان کسبوکارها را سادهتر میکند. قابلیتهای کیوسکهای بیمارستانی جهت انجام دادن فرایندهای مختلف برای بیماران و مدیران مراکز درمانی، این ابزارهای فناورانه را به یکی از اجزای اصلی بیمارستان هوشمند تبدیل کرده است. در این مقاله، درباره اهمیت کیوسکهای بیمارستانی، مزایای آنها و انواع کیوسک بیمارستانی میخوانید.
اهمیت کیوسک بیمارستانی
امروزه کیوسکهای هوشمند در بیمارستانها با استقبالی روزافزون مواجه شدهاند. این مسئله ۳ دلیل مهم دارد.
۱. بیمارستانها بیمارمحور شدهاند
در حال حاضر، بیشتر بیمارستانهای بزرگ دنیا بیمارمحور شدهاند، به این معنا که بیماران به جای مراجعه به بخش پذیرش مراکز درمانی، از کیوسکها استفاده میکنند. در نتیجه، روز به روز بر تعداد مراکز درمانی که به کیوسک بیمارستانی مجهز شدهاند، افزوده میشود. مراکز درمانی و بیمارستانها از این راهکارهای هوشمند استفاده میکنند تا نسبت به رقبای خود برتری پیدا کنند. این فناوریها به بهبود تجربه بیمار و افزایش کارایی مرکز درمانی کمک میکنند.
۲. استقبال بیماران از فناوریهای خود سرویس
مشتریان در همه بخشها به استفاده از فناوریهای خود سرویس روی آوردهاند و بخش سلامت و درمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. کیوسک بیمارستانی به بیماران کمک میکند تا بسیاری از کارهای اداری را به راحتی انجام دهند.
۳. قوانین فاصلهگذاری اجتماعی
با شیوع ویروس کرونا، جهان بیش از پیش فناورمحور شده است. در عصر جدید، قوانین فاصلهگذاری اجتماعی اهمیت بیشتری دارد. کیوسک بیمارستانی میتواند به کاهش میزان تماس کارکنان با بیماران کمک کند و به بیمارستانها کمک میکند تا خدمات درمانی را سادهتر ارائه دهند.
مزایای کیوسک بیمارستانی
وجود کیوسک خودسرویس در بیمارستان فواید مهمی دارد. همین مزایا نیز سبب شدهاند تا این کیوسک به یکی از اجزای اصلی بیمارستانهای هوشمند تبدیل شود.
۱. مدیریت بهتر منابع انسانی
کیوسک بیمارستانی به بیماران این امکان را میدهد تا بدون نیاز به کمک کارکنان، خدمات درمانی را دریافت کنند. این امر فرایندهای پیچیده اداری را کاهش میدهد و باعث صرفهجویی در زمان کارکنان بیمارستان میشود. در نتیجه، کارکنان میتوانند از زمان خود برای کارهای مهمتر و فوریتر بهره ببرند. یافتههای پژوهشگران نشان میدهند که کیوسک بیمارستانی میتواند کارایی کارکنان را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهد.
۲. کاهش هزینهها
کیوسک بیمارستانی ابزاری برای کنترل هزینهها محسوب میشود. این کیوسک میتواند با از بین بردن نیاز به استخدام و آموزش کارکنان بخش پذیرش، به صرفهجویی در هزینهها کمک کند. از آنجایی که کیوسکها جایگزینی هوشمند برای کارمندان هستند، بیمارستانها مجبور نیستند که جهت خرید تجهیزاتی مانند رایانه و تلفن برای کارکنان هزینهای صرف کنند.
۳. توانمندسازی بیماران
کیوسک بیمارستانی بیماران را قادر میسازد تا امور درمانی را خود مدیریت کنند. این کیوسک هوشمند به بیمار در تعامل با بیمارستان کمک میکند، باعث افزایش مشارکت بیمار در امور درمانی میشود و در نهایت، افزایش رضایت او را در پی خواهد داشت.
۴. کاهش زمان انتظار
صفهای طولانی انتظار میتوانند بر تجربه بیمار و رضایت او تأثیر مستقیمی داشته باشند. کیوسک بیمارستانی باعث میشود که فرایند تراکنشهای مربوط به درمان با دقت و سرعت بیشتری انجام شوند. کاهش زمان انتظار هم تجربه بیمار را بهبود میبخشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، کیوسک بیمارستانی میتواند زمان پذیرش بیمار را تا ۷۰ درصد کاهش دهد.
۵. کاهش خطای انسانی
در حالت عادی، کارکنان مراکز درمانی و بیمارستانها فرمها و اطلاعات مربوط به پذیرش بیماران را به صورت دستی پر میکنند. به این ترتیب، احتمال خطا در ورود دادهها افزایش مییابد. کیوسک بیمارستانی درصد اشتباهات را کاهش میدهد چون خود بیماران اطلاعات را وارد میکنند. بنابراین، احتمال دقیقتر بودن اطلاعات افزایش مییابد.
۶. سهولت پرداختها
کیوسک بیمارستانی به سادهسازی فرایند پرداخت صورتحسابهای بیماران کمک میکند. این سیستم پرداختها را به روشهای مختلف آنلاین، کارت اعتباری و حتی نقدی میپذیرد. مهمتر از همه، این دستگاهها به بیماران در ازای پرداخت صورتحسابها رسید میدهند.
۷. افزایش بهرهوری کارکنان
کیوسک بیمارستانی خدمات مختلف از پذیرش بیماران گرفته تا پردازش پرداختها را سرعت میبخشد. این کار سبب میشود که کارکنان بر وظایف مهمتری که به خدمترسانی به بیماران مربوط میشود، تمرکز کنند.
انواع راهکارهای هوشمند در مراکز درمانی
راهکارهای هوشمند دیجیتال ساینیج در همه بخشهای یک بیمارستان هوشمند به کار میروند. این راهکارها از بخش پذیرش بیماران گرفته تا بخشهای درمانی را شامل میشوند. بر این اساس، رایجترین راهکارهای دیجیتال ساینیج در یک بیمارستان هوشمند عبارتاند از:
- کیوسک نوبتدهی که به پذیرش بهتر و سریعتر بیماران کمک میکند.
- کیوسک پرداخت که راهی برای پرداخت سریعتر صورتحسابها و هزینههای درمانی بیمارستان است.
- نمایشگر صنعتی که در بخشهای مختلف درمانی از درب اتاق عمل گرفته تا بخشهای مراقبت از بیماران محتوا را به صورت یکپارچه و بدون نیاز به کابلکشی به نمایش درمیآورد.
- باکسهای هوشمند که در تمام بخشهای مرکز درمانی یا بیمارستان محتوا را به صورت یکپارچه مدیریت میکند.
به این ترتیب، امور مختلف مانند نوبتدهی، پرداخت و اطلاعرسانی به بهترین شکل ممکن مدیریت میشوند.
کلام آخر
کیوسک بیمارستانی از جمله راهکارهای هوشمند مبتنی بر دیجیتال ساینیج است که در تجهیز بیمارستان هوشمند نقشی اساسی دارد. تجربه موفق این فناوری در ایران هوشمندسازی اولین مرکز جامع سرطان برکت است. این مرکز درمانی پیشرفته با راهکارهای هوشمند دیجی سان در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ افتتاح شد. راهکارهای هوشمند دیجی سان که با سامانه مدیریت محتوای نت بی کنترل میشوند، این مرکز درمانی را به یکی از پیشرفتهترین مراکز درمانی سرطان در غرب آسیا و منطقه خاورمیانه تبدیل کردهاند.
شما هم اگر به ایجاد یک بیمارستان هوشمند فکر میکنید، میتوانید از دیجی سان کمک بگیرید. کارشناسان بخش فروش این شرکت دانشبنیان همیشه آماده پاسخگویی به سؤالات و درخواستهای شما هستند.