امروزه کیوسکهای تعاملی به بخشی جداییناپذیر از کتابخانهها و مراکز آموزشی مدرن جهان تبدیل شدهاند. این فناوری هم در بخش راهنمای بازدیدکنندگان کاربرد دارد و هم ابزاری برای نظم بخشیدن به امور مختلف در این مراکز است. در ادامه، کاربرد یکی از مهمترین انواع کیوسکهای تعاملی یعنی کیوسک نوبتدهی در کتابخانهها و مراکز آموزشی را توضیح میدهیم و راهکارهای دیجیسان برای این مراکز را معرفی میکنیم.
کاربرد کیوسک نوبتدهی در مراکز آموزشی و کتابخانهها
کتابخانهها و مراکز آموزشی برای حمایت از دانشجویان و علاقهمندان به علم و دانش و خدمترسانی به آنها طراحی شدهاند. در این مراکز هم منابع لازم مانند کتاب و رایانه و هم بخشهایی برای مطالعه گروهی جهت تمرکز و تکمیل پروژههای علمی فراهم میشود. بسیاری از کتابخانهها و مراکز آموزشی بزرگ دنیا برای رفاه بیشتر مراجعان از ابزارهای فناورانهای همچون کیوسک نوبتدهی کمک میگیرند. این نوع کیوسک در این مراکز ۴ کاربرد مهم دارد.
۱. کاهش ازدحام
کتابخانهها اغلب مراجعان بسیاری دارند. وجود کیوسک نوبتدهی در این مراکز راهی هوشمند جهت کاهش ازدحام است. این نوع کیوسک را میتوان برای کارهایی مانند امانت گرفتن کتاب یا هماهنگی مراجعان برای نشستن در بخشهای مختلف به کار برد. مراجعان میتوانند از طریق صفحه لمسی این کیوسک فهرست کتابهای کتابخانه را مشاهده کنند و قفسه مربوط به آنها را بیابند. همچنین، از طریق این کیوسک میتوانند فضاهای خالی کتابخانه را مشاهده و انتخاب کنند.
در مراکز آموزشی هم معمولا دانشجویان در بخشهایی مانند خوابگاه، سالن غذاخوری، کتابخانه یا سالنهای ورزشی بیش از همه حضور دارند. در این بخشها وجود کیوسک نوبتدهی به دانشجویان کمک میکند تا به طور مثال، برای استفاده از سالن ورزشی سادهتر نوبت بگیرند. در نتیجه، خبری از ازدحام نخواهد بود.
۲. کاهش میزان خطای انسانی
باید این حقیقت را پذیرفت که یک کارمند کتابخانه یا بخشهای مختلف دانشکده هر اندازه هم که دقیق و منظم باشد، باز هم در مواردی به دلیل خستگی یا مشغله فراوان دچار اشتباه میشود. در این شرایط، کیوسکهای تعاملی از جمله کیوسک نوبتدهی جایگزین بهتری برای نیروی انسانی خواهند بود. این کیوسک دیجیتال میتواند به صورت شبانهروزی و مداوم به مراجعان و دانشجویان خدمات ارائه دهد.
۳. دسترسی سادهتر به خدمات
با استفاده از کیوسک نوبتدهی، فراموش کردن کارت کتابخانه یا کارت دانشجویی نمیتواند در فرایند دریافت خدمات توسط مراجعان یا دانشجویان خللی وارد کند. در بسیاری از مواقع، وجود مشغلههای فکری فراوان سبب میشود که این افراد کارت دانشجویی یا کتابخانه خود را فراموش کنند و برای استفاده از خدمات مورد نظر خود دچار مشکل شوند. در چنین شرایطی، وجود کیوسک هوشمند به آنها کمک میکند. با تعبیه اسکنر اثر انگشت یا فناوری تشخیص چهره در این کیوسک، مراجعان و دانشجویان میتوانند بهسرعت به خدمات مورد نظر خود دست یابند.
۴. گزارشگیری سریع
یکی از مهمترین کاربردهای کیوسک نوبتدهی در مراکزی همچون کتابخانه و دانشگاه، تهیه گزارش از درخواستهای مراجعان به صورت لحظهای است. به طور مثال، ممکن است روزانه صدها نفر به یک کتابخانه بزرگ مراجعه کنند. مسئول این کتابخانه برای اطلاع یافتن از آخرین کتابهای خارجشده و کاربرانی که آنها را به امانت گرفتهاند، میتواند به گزارش کیوسک نوبتدهی مراجعه کند و در عرض چند دقیقه به اطلاعات مورد نظر خود دست یابد. این کار در شرایط عادی احتمالا یک یا چند روز زمان میطلبد اما با کیوسک نوبتدهی در کمتر از یک ساعت تمام اطلاعات همان روز با جزئیات بیشتر قابل مشاهده است.
کیوسکهای دیجیسان؛ راهکاری هوشمند در کتابخانه و مرکز آموزشی
یکی از ویژگیهای مراکز آموزشی و فرهنگی موفق این است که همگام با فناوریهای روز دنیا باشد و برای پیشبرد امور مختلف خود از پیشرفتهترین ابزارها کمک بگیرد. کیوسک تعاملی نوبتدهی یکی از این ابزارهاست که به بهبود کیفیت خدمات آموزشی و فرهنگی، سرعت بخشیدن به فرایندهای زمانبر اداری و هوشمندسازی مرکز فرهنگی یا آموزشی کمک شایانی میکند.
شما هم اگر به عنوان یک مدیر موفق به فکر هوشمندسازی مرکز آموزشی یا فرهنگی خود هستید، میتوانید از فناوری دیجیتال ساینیج و کیوسکهای تعاملی به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. تجربه موفق همکاری دیجیسان و نهاد کتابخانههای کرج نشان میدهد که میتوان با اتکا به دانش روز جهان و توانمندی کارشناسان جوان ایرانی در این بخش هم موفق عمل کرد.
کیوسک نوبتدهی دیجیسان به دو شکل «سان ویژن » و «سان نست» طراحی شده و برای استفاده در فضاهای خالی کتابخانه یا مرکز آموزشی یا نصب روی دیوارهای این مراکز بهترین گزینه است. این کیوسک کاربری سادهای دارد و میتوانید آن را از طریق سیستم مدیریت محتوای نت بی با سایر سیستمهای مرکز مورد نظر هماهنگ کنید.
برای استفاده از کیوسک نوبتدهی میتوانید با کارشناسان بخش فروش دیجیسان تماس بگیرید. این کارشناسان ابتدا شرایط مرکز آموزشی یا فرهنگی شما را بررسی میکنند. سپس، با توجه به این شرایط و بودجه شما بهترین کیوسک نوبتدهی را پیشنهاد میدهند. پس از آن، در کوتاهترین زمان ممکن این کیوسک به دستتان خواهد رسید.