بر اساس تحقیقات انجامشده، بازار جهانی کیوسکهای تعاملی تا سال ۲۰۲۸ میلادی تقریبا ۴۰درصد رشد میکند. استفاده از این کیوسکها در کسبوکارهای کوچک و بزرگ مزایایی دارد که به افزایش فروش و افزایش میزان وفاداری مشتریان میانجامد. در ادامه، درباره فراگیر شدن کیوسکهای هوشمند در سراسر جهان بیشتر توضیح میدهیم. در نهایت هم به این سؤالات مهم پاسخ میدهیم که کیوسکهای تعاملی چگونه به افزایش فروش کسبوکارها کمک میکنند و در چه مشاغلی کاربرد دارند؟
کیوسکهای تعاملی؛ پدیده سالهای اخیر
این روزها کیوسکهای هوشمند همه جا هستند. در فرودگاهها، رستورانها، فروشگاهها، رویدادهای مختلف، نمایشگاهها و سایر مکانهای پرتردد در گوشهوکنار دنیا این کیوسکها را میبینیم. علت هم این است که این دستگاههای خاص به کسبوکارها کمک میکنند تا مشتریان و مراجعان را جذب کنند و همیشه در کنار آنها حضور داشته باشند.
در سال ۲۰۱۹، ارزش بازار کیوسکهای تعاملی در سراسر جهان به ۲۳.۹۴میلیارد دلار رسید و انتظار میرود که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به میزان قابل توجهی یعنی ۳۳.۰۵میلیارد دلار برسد. فروش این کیوسکها هم حدود ۱۷.۹ درصد افزایش یافته که تقریبا با نرخ رشد ۲ رقمی ۲ سال قبل مطابقت دارد. این موضوع عمدتا ناشی از:
- تمایل کسبوکارها و مشاغل کوچکتر به پذیرش فناوریهای جدید؛
- اعتماد بیشتر مشتریان به این ابزارها و پذیرش فناوری کیوسک سفارشگیر؛
- افزایش تجارت تلفن همراه؛
- بهبود فناوری اینترنت اشیاء (IoT).
در طول دوره همهگیری کرونا، محبوبیت کیوسکهای هوشمند بهشدت افزایش یافته چون کسبوکارهای کوچک بهدنبال بهبود تجربه خرید مشتریان در محیطی به دور از تماس و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی هستند.
با اینکه کیوسکهای هوشمند چیز جدیدی نیستند اما به پدیده این سالها تبدیل شدهاند. علت آن هم تأثیری است که این فناوریهای دیجیتال بر تجربه مشتری و فروش مشاغل داشتهاند.
تأثیر کیوسکهای تعاملی هوشمند
برای افزایش فروش و درآمد، باید به مشتریان کمک کنید تا آنچه را که به دنبال آن هستند بیابند و برای آنها خریدی کمدردسر به ارمغان بیاورید. درواقع، ۶۶ درصد از مشتریان معتقدند که تجهیز فروشگاهها و رستورانها با کیوسکهای هوشمند تجربه خرید آنها را بهبود میبخشد.
در حال حاضر، کیوسکهای هوشمند بیش از همیشه به بخشی از چشمانداز تجاری رو به رشد جهان تبدیل شدهاند. این کیوسکها به مشتریان کمک میکنند تا کمتر میان محصولات مراکز تجاری سرگردان شوند و راحتتر انتخاب کنند. بهعلاوه، روشهای پرداخت از طریق این کیوسکها سادهتر از روشهای سنتی است. همچنین، این کیوسکها برای کمک به مشتری در فرایند خرید، برنامههای تلفن همراه هم ترکیب میشوند. به عنوان مثال، مشتریان میتوانند از طریق تلفن همراه برای سینما یا یک مرکز تفریحی بلیط رزرو کنند. هنگام وارد شدن در آن سینما یا مرکز تفریحی هم کافیست که تلفن همراه خود را روبهروی بارکدخوان کیوسک نوبتدهی بگیرند تا بلیط به آنها تحویل داده شود.
پیش از این، کسبوکارهای کوچک نمیتوانستند از کیوسکهای تعاملی مثل امروز استفاده کنند اما این روزها مشتریان با کمک فناوری، تلفن همراه و کیوسکها تجربه خریدی بهتر دارند. در نتیجه، این کیوسکها برای مشاغل کوچکتر همچون فستفودها بیش از پیش کاربرد پیدا کردهاند.
کیوسکها نیز نسبت به گذشته تغییراتی داشتهاند. این کیوسکها در ابتدا دستگاههای بزرگی بودند اما این روزها یک کیوسک حتی میتواند به کوچکی یک آیپد باشد.
نکته مهمی که باعث علاقه مشتریان به این ابزارهای هوشمند و فروش بیشتر کسبوکارها میشود، این است که کار با این کیوسکها ساده است و مشتری با کمک آیکونهای جذاب و تعاملی تمام کارهایش از جمله ثبت سفارش و پرداخت را در سریعترین زمان ممکن انجام میدهد.
کیوسکهای تعاملی؛ ابزارهایی هوشمند برای مشاغل مختلف
کاربرد کیوسک هوشمند به مشاغل کوچک یا بزرگ محدود نمیشود. انواع مختلف این کیوسک تعاملی در بیشتر کسبوکارها کاربرد دارد. از جمله مهمترین آنها عبارتاند از:
- فستفود و رستوران: کیوسکهای سفارشگیر ابعاد مختلفی دارند. این کیوسکها را میتوانید روی دیوار رستوران نصب کنید، به صورت استند کیوسک در گوشهای بگذارید یا حتی اندازههای کوچکتر آن را روی پیشخوان قرار بدهید تا مشتریان سفارش خود را ثبت و هزینه آن را پرداخت کنند.
- مراکز درمانی، بیمارستان و داروخانه: تجربه تجهیز مرکز جامع سرطان برکت توسط دیجیسان نشان میدهد که کیوسکهای هوشمند برای فناورمحور شدن بیمارستانها و مراکز مانند آن بهترین گزینه هستند. از کیوسکهای نوبتدهی گرفته تا کیوسکهای اطلاعرسانی همه در بیمارستانها و مراکز درمانی کاربرد دارند.
- فروشگاه و مرکز خرید: برای این نوع کسبوکارها راحتی مشتریان، کاهش مدت زمان انتظار برای ثبت سفارشها و افزایش سودآوری حرف اول را میزند. صاحبان این مراکز با کمک کیوسکهای تعاملی مثل کیوسک سفارشگیر این مزایا را خواهند داشت.
- صنعت گردشگری: اطلاعرسانی با استفاده از طرحهای گرافیکی جذاب ویژگی اصلی کیوسکهای اطلاعرسانی است. همین ویژگی سبب شده تا این کیوسکها در پیشرفت صنعت گردشگری هم نقش مهمی ایفا کنند.
- سینما و مرکز تفریحی: کاربرد کیوسکهای هوشمند در سینماها و مراکز تفریحی چیز جدیدی نیست. بااینحال، استفاده از کیوسک بلیطدهی در این مراکز سبب میشود که مدت انتظار بازدیدکنندگان کاهش و میزان درآمد این مراکز افزایش یابد.
کاربرد کیوسک هوشمند به این کسبوکارها محدود نمیشود. این کیوسک در بخشهای دیگر صنعت مثل حملونقل، بانکداری و هتلداری هم به افزایش درآمد کمک میکند.
کلام پایانی
کیوسکهای تعاملی انواع مختلفی دارند که کاربرد آنها در بخشهای مختلف صنعتی روزبهروز بیشتر میشود. علت آن هم به مزایایی نظیر بهبود تجربه خرید مشتری و افزایش درآمد صاحبان مشاغل بازمیگردد. فرقی نمیکند که مدیر یک کسبوکار کوچک باشید یا سازمان بزرگی را اداره کنید. بههرحال، با سفارش یک کیوسک تعاملی میتوانید از مزایای آن جهت فروش بیشتر کمک بگیرید.
برای خرید بهترین کیوسک تعاملی میتوانید از دیجیسان کمک بگیرید. کافیست با کارشناسان بخش فروش دیجیسان تماس بگیرید تا در سریعترین زمان ممکن بهترین کیوسک هوشمند برای کسبوکارتان به شما تحویل داده شود.