کیوسک سفارشگیر نوعی کیوسک هوشمند تعاملی است که تجارت کسبوکارهای مختلف از جمله فروشگاهها، رستورانها و حتی بیمارستانها را پررونقتر میکند. شاید در گذشته نه چندان دور مشتریان و مراجعان مراکز مختلف با این نوع کیوسکها ناآشنا بودهاند اما وقوع اتفاقاتی مثل شیوع کووید-۱۹ همه چیز را تغییر داد. روزبهروز تعداد کسانی که در مراجعه به مراکز تجاری و مانند آن به دنبال کیوسکها میگردند، بیشتر میشود. دلیل آن هم به تجربه مشتری در استفاده از این کیوسکها بازمیگردد. در ادامه، درباره تأثیرات کیوسک سفارشگیر بر تجربه مشتریان بیشتر توضیح میدهیم.
چرا کیوسک سفارشگیر تجربه مشتریان را بهبود میبخشد؟
کیوسکهای سفارشگیر در مقایسه با روشهای سنتی سفارشگیری سادهتر و مقرونبهصرفهتر هستند. بااینحال، این کیوسکها برای اینکه به عنوان ابزاری نوین شناخته شوند، راهی طولانی را طی کردهاند. در ابتدای کار، مشتریان تصور میکردند که کیوسکهای تعاملی مثل کیوسک سفارشگیر تنها برای راحتی صاحبان مشاغل به میدان آمدهاند. تا پیش از ورود این کیوسکها به بازار، کارکنانی در بخش پذیرش یا صندوقداری به مشتریان خدمترسانی میکردند. پس طبیعی بود که ارائه خدمات این کارکنان به شکلی دیگر در ابتدا حساسیتهایی را برانگیزد.
پس از شیوع کرونا و احساس نیاز به پرداخت هزینه کالا و خدمات به صورت اینترنتی یا بدون نیاز به تماس با کارکنان، مردم کمکم متوجه اهمیت و کارایی این کیوسکها شدند. در حال حاضر، تعداد مشتریانی که مزایای استفاده از کیوسک سفارشگیر و سایر انواع کیوسکهای تعاملی را درک میکنند، روزبهروز بیشتر میشود. در حقیقت، کیوسک سفارشگیر به ۵ دلیل تجربه مشتریان را بهبود بخشیده و هر روز میان مدیران کسبوکارها و مشتریانشان طرفداران بیشتری پیدا میکند.
۱. عادیسازی فرایند سفارشگیری به روش هوشمند
نتایج نظرسنجیها در گوشهوکنار دنیا نشان میدهد که بیش از نیمی از مشتریانی که در مراکز تجاری کیوسک سفارشگیر را میبینند، از آن استفاده میکنند. بیش از ۹۱درصد از این افراد پس از بهکارگیری کیوسک سفارشگیر برای دفعات بعدی هم سراغ آن رفتهاند. این موضوع در نظر مشتریان به اندازهای جذاب بوده که بعضی از آنها دیگر تمایلی به استفاده از خدمات صندوقداران ندارند.
۲. بهبود تجربه خرید مشتری
مشتریان در برخورد با کیوسک سفارشگیر متفاوت از قبل فکر و عمل میکنند. در سال ۲۰۰۴ میلادی، ورود کیوسکهای سفارشگیر به رستوران مشهور مکدونالد به مشتریان این فرصت را داد تا سفارش همبرگر خود را با استفاده از گزینههای موجود در این کیوسکها سفارشی و مطابق با ذائقه خود کنند. این نمونه موفق از کاربرد کیوسک سفارشگیر در رستورانها نشان میدهد که این کیوسک تعاملی قابلیتهای بسیاری دارد که بعضی از آنها به نفع مشتریان تمام میشوند.
علاوهبراین، با کمک کیوسک سفارشگیر اطلاعرسانی لحظهای به مشتری راحتتر خواهد بود. به عنوان مثال، در رستوران این کیوسک میتواند آخرین تغییرات منو را بلافاصله برای مشتری نشان بدهد یا کیوسک سفارشگیر در فروشگاه تخفیفها را به نمایش درمیآورد و مطابق با سلیقه مشتری به او محصولات دیگری را هم معرفی میکند. بنابراین، مشتری با اطلاعرسانی صحیح و مشاهده پیشنهادهای جذاب محصولات بیشتری را درخواست میکند.
۳. زمان انتظار کاهش مییابد
یکی از مشکلاتی که مشتریان بهویژه در مراکز خرید یا رستورانهای محبوب گرفتار آن میشوند، انتظار در صفهای طولانی است. کیوسک سفارشگیر این مشکل را حل میکند چون مشتریان بهجای ایستادن در صفهای خستهکننده سراغ کیوسکهای سفارشگیر میروند، در مدتی کوتاه سفارش خود را ثبت میکنند و در انتظار آماده شدن آن میمانند.
این ویژگی کیوسک سفارشگیر به کسبوکارها کمک میکند تا سفارشها را زودتر و دقیقتر آماده کنند. درنتیجه، دیگر از مشتریان خسته از انتظار و ناراضی خبری نخواهد بود. بهعلاوه، مشتریانی که از بهکارگیری کیوسک سفارشگیر تجربه رضایتبخشی داشتهاند، به احتمال بسیار دوباره سراغ همان رستوران یا مرکز خرید میروند و درآمد این کسبوکارها افزایش مییابد.
۴. نگرانی برخی از مشتریان برای سفارشدهی کم میشود
بیش از نیمی از جمعیت جهان را افراد درونگرا تشکیل میدهند. این بدان معناست که بسیاری از مشتریان از اضطراب اجتماعی رنج میبرند و برخی از آنها مشکلات شدیدتر از آن هم دارند. این افراد از هرگونه تعامل اجتماعی خودداری میکنند چون این تعاملات برای آنها بار روانی سنگینی بههمراه دارد.
یک مدیر خوشفکر به فکر چنین مشتریانی هم هست و برای راحتی آنها از فناوریهای روز دنیا کمک میگیرد. کیوسک سفارشگیر نمونه موفق این فناوریهاست. مشتریان میتوانند با کمک این ابزار ساده و کاربردی از تعاملات غیرضروری خودداری کنند. درواقع، وجود کیوسک سفارشگیر برای مشتریانی که خرید یا سفارش غیرحضوری را ترجیح میدهند، یک موهبت شگفتانگیز است چون تمام کارها را با آرامش و بدون فشار روانی انجام میدهند.
۵. نسل جدید یعنی مشتریان جدید
کسبوکارها باید هنگام تدوین استراتژیهای خود برای ارائه خدمات به نسلهای جدیدتر هم فکر کنند چون این افراد در آینده اکثریت مشتریان آنها را تشکیل میدهند. این روزها رفتار مشتریان مدام در حال تغییر است چون این مشتریان در حال تغییرند.
بیش از نیمی از مشتریانی که از نسل جدید هستند، ترجیح میدهند تا در هنگام مراجعه به مراکز خرید و مانند آن سراغ کیوسکهای سفارشگیر بروند. این نسل بیش از پدرانش طرفدار پرداختهای اینترنتی و استفاده از ابزارهای هوشمند است. برای نسل جدید وجود ابزارهای هوشمند مثل کیوسک سفارشگیر که به کارها سرعت و دقت بیشتری میبخشد، اهمیت دارد. بنابراین، شرط موفقیت مدیران کسبوکارها در آینده این خواهد بود که از ابزارهای فناورانه بیش از پیش استفاده کنند.
کلام آخر
فرقی نمیکند که مدیر یک رستوران، مرکز خرید یا حتی بیمارستان باشید. بههرحال، وجود کیوسکهای تعاملی مثل کیوسک سفارشگیر تجربه مشتریان و مراجعان شما را تغییر میدهد. امروزه بیشتر مدیران موفق کسبوکارهای بزرگ دنیا ترجیح میدهند تا از ابزارهای فناورانه مثل این کیوسکها استفاده کنند تا هم مشتریان راحتتر باشند و هم خودشان سود بیشتری کسب کنند.
شما هم میتوانید برای بهبود تجربه مشتری و رونق کسبوکار خود یکی از این کیوسکها را سفارش بدهید. برای این کار تنها کافیست که با کارشناسان فروش دیجیسان تماس بگیرید تا مناسبترین کیوسک برای کسبوکارتان در مدت زمانی کوتاه به دستتان برسد.