کیوسک‌های هوشمند؛ راهی به سوی آینده دیجیتال

طبق آمارهای جهانی، کیوسک‌های هوشمند به رشدی فزاینده در صنایع مختلف رسیده‌اند. هرچند تا چند دهه پیش، تمام کارها به صورت سنتی انجام می‌شد اما با پیشرفت و گسترش خدمات این ابزارهای هوشمند، دنیا متحول شده و روزبه‌روز محبوبیت این نوع فناوری‌ها بیشتر می‌شود. این کیوسک‌ها همه جا کاربرد دارند از فروشگاه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا خدمات پزشکی و بیمارستان‌ها اما آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که این کیوسک‌ها از کجا آمده‌اند و تا چه اندازه در ایران و جهان موفق بوده‌اند؟

تاریخچه پیدایش و گسترش کیوسک‌های هوشمند در جهان

در سال ۱۸۳۳ میلادی، اولین دستگاه‌های خودکار فروش اختراع و راهی بازار شدند. این کیوسک‌های فروش نوشیدنی و تنقلات هنوز هم در گوشه ادارات و شرکت‌ها به چشم می‌خورند. البته، اختراع این کیوسک‌ها تازه اول راه بود. ورود دستگاه‌های خودپرداز در سال ۱۹۷۲ به عرصه بانکداری نوید روزهای روشن‌تری را می‌داد.

در سال ۱۹۷۷ میلادی، دانشجویی به نام «موری لاپ» در دانشگاه ایلینوی اولین کیوسک تعاملی را تولید کرد. این کیوسک یک صفحه نمایش لمسی داشت و به عنوان کیوسک اطلاعات دانشگاه استفاده شد. با آغاز به کار این کیوسک بیش از ۳۰۰۰۰ نفر حدود ۶ ساعت در صف انتظار ایستادند تا از این فناوری جدید بهره ببرند.

بااین‌حال، توسعه و کاربرد کیوسک‌های تعاملی به همین‌جا ختم نشد. در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی، «دکتر هوارد اشنایدر» اولین کیوسک خودپرداز فروشگاهی را راه‌اندازی کرد. این نوع کیوسک تا سال ۲۰۰۳ میلادی در تمام سوپرمارکت‌های آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۲۰۰۰ هم کیوسک‌های فرودگاهی برای کاهش هزینه خدمات نیروی انسانی و ازدحام مسافران به فرودگاه‌های ایالات متحده آمریکا راه یافتند. گفتنی است که تا این سال حدود ۱۵درصد از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ مثل شرکت سازنده رایانه «دل» از این کیوسک‌ها استفاده کردند.

کیوسک‌های سفارش‌گیر هم برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی در فروشگاه‌های مک‌دونالد آزمایش و راه‌اندازی شدند. این کیوسک‌ها مشتریان را سر میزها نگه می‌داشت و تعداد سفارشات این رستوران زنجیره‌ای را ۵ تا ۶درصد افزایش داد.

تداوم نوآوری و پیشرفت‌های فناورانه، قابلیت کیوسک‌های هوشمند را روز‌به‌روز بیشتر آشکار می‌کند. در حال حاضر، این کیوسک‌های فناورمحور نه‌تنها در ادارات دولتی و شرکت‌ها، بلکه در فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و حتی رستوران‌ها کاربرد دارند. مدیران موفق کسب‌وکارهای بزرگ در جهان متوجه کارایی و مزیت‌های این کیوسک‌ها شده‌اند و از آنها برای توسعه کسب‌وکار خود کمک می‌گیرند.

کیوسک هوشمند قابل استفاده در دفاتر و ادارات دولتی

پیشرفت فناوری کیوسک‌های هوشمند در ایران

جامعه ایرانی در سال ۱۳۹۷ با شنیدن خبری، بیش از پیش با کیوسک‌های هوشمند آشنا شد. در مهرماه این سال مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران از شروع راه‌اندازی کیوسک‌های هوشمند در سطح پایتخت خبر داد. این طرح یکی از طرح‌های زیرمجموعه برنامه «تهران هوشمند» محسوب می‌شد. هدف از آن هم ارائه خدمات شهری به صورت دیجیتال بود.

کیوسک‌های مطبوعاتی و گل‌فروشی‌ها یا کیوسک‌هایی که اینترنت وای‌فای ارائه می‌دهند، از نمونه‌های موفق این فناوری در زمینه خدمات شهری هستند. این کیوسک‌ها هم به ساماندهی مشاغل کمک می‌کنند و هم معابر عمومی خلوت‌تر از گذشته می‌شوند. البته، این تمام ماجرا نبود.

کیوسک‌های هوشمند در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم به کار گرفته شده‌اند. در این مراکز بهداشتی و درمانی از کیوسک‌های هوشمند برای کارهایی مانند نوبت‌دهی به بیماران، راهنمای بخش‌های مختلف بیمارستان و مرکز درمانی، دریافت جواب آزمایش‌ها، اعلام نتیجه لحظه به لحظه عمل‌های جراحی و پرداخت صورت‌حساب برای ترخیص بیمار استفاده می‌شود. مدیران موفق ایرانی متوجه مزیت این کیوسک‌ها در مراکز درمانی شده‌اند و بیش از پیش به نصب و راه‌اندازی آنها روی آورده‌اند. هوشمندسازی اولین مرکز جامع سرطان برکت توسط دیجی‌سان نمونه موفقی از کاربرد این ابزارهای هوشمند در مراکز درمانی است.

کیوسک های هوشمند مرکز جامع سرطان برکت

یکی دیگر از صنایعی که به لطف کیوسک‌های هوشمند جانی دوباره گرفت، صنعت گردشگری است. بعد از راه‌اندازی کیوسک‌های هوشمند راهنمای گردشگر در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، زنجان و بندرعباس مسافران و گردشگران با ویژگی‌های مقصد و صنایع دستی و غذاهای محلی آن بیشتر آشنا شدند و مسیریابی در این شهرها برایشان ساده‌تر شد.

در بهمن ۱۴۰۰ نیز کیوسک‌های اطلاع‌رسانی دانش‌بنیان در ۱۰ فرودگاه کشور راه‌اندازی شدند که نشان از موفقیت کیوسک‌های دیجیتال هوشمند در این عرصه دارد. این کیوسک‌ها برای رزرو بلیط هواپیما و دریافت آن کاربرد دارند و فرودگاه‌های کشور را از بی‌نظمی و ازدحام مسافران نجات داده‌اند.

بااین‌حال، مزیت‌های کیوسک‌ هوشمند در این موارد خلاصه نمی‌شود. بسیاری از صاحبان فروشگاه‌ها و رستوران‌های بزرگ هم متوجه برتری این کیوسک‌ها نسبت به روش‌های سنتی شده‌اند. این مدیران خوش‌فکر با کمک کیوسک‌های هوشمندی مثل کیوسک‌های سفارش‌گیر، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و کیوسک‌های نمایشگر منو توانسته‌اند کسب‌وکار خود را بیش از پیش رونق بدهند.

کلام آخر

در دهه‌های اخیر، مدیران دولتی و خصوصی کشور ما هم اهمیت وجود کیوسک‌های هوشمند در صنایع مختلف را دریافته‌اند. امروزه کیوسک‌های هوشمند ایرانی همگام با آخرین استانداردهای روز دنیا ساخته می‌شوند و در هر صنعتی می‌توانید آنها را ببینید.

کیوسک‌های دیجی‌سان نمونه‌ای از این ابزارهای فناورانه هستند که به دست دانشمندان و پژوهشگران ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند. برای اینکه شما هم بتوانید مثل مدیران موفق شرکت‌های بزرگ این فناوری را به خدمت کسب‌وکار خود دربیاورید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان بخش فروش ما تماس بگیرید. این کیوسک‌ها با فناوری و ضمانت دیجی‌سان شما را با آینده دیجیتالی جهان همراه می‌سازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *